Radiolichtschip Jenni Baynton
Harlingen
Zendschip, voormalig lichtschip zowel langs de steiger als verankerd op zee beschikbaar voor rondleidingen, exposities, akoestische concertjes en radio-uitzendingen.
Het lichtschip is in 1949 gebouwd als lichtschip voor de Engelse kust. Na 40 jaar schepen naar veilige havens geloodst te hebben is het schip van 1991 tot 2000 in Rotterdam als discotheek gebruikt. Vanaf 2005 is het schip omgebouwd tot zendschip en diende als uitzendlocatie voor Radio Waddenzee, Radio Seagull en diverse andere stations. Het schip is sinds 2024 ook te huur voor andere dan radio-gerelateerde activiteiten. Een aantal ruimtes, waaronder een kleine theaterzaal, is separaat of gecombineerd te gebruiken als locatie voor team-building activiteiten, akoestsche concertjes en recitals, exposities, vergaderingen en colleges. Het schip heeft naast een grote en een kleine publieksruimte, drie radiostudio's aan boord. Het kan 12 mensen accommoderen qua slaapplek. Er is een natte ruimte met wasgelegenheid, een kombuis en een heus helikopterdek waarop buitenconcerten gegeven kunnen worden.
Doordat het schip zelfvoorzienend is kan het ingezet worden vanaf de ligplaats langs de steiger, maar ook vanaf een ankerplaats op de Waddenzee.
Nachhaltiger Unternehmer
Bei Radiolichtschip Jenni Baynton hat Nachhaltigkeit einen hohen Stellenwert!
-
Duurzaam gebruik van water
Drinkwater aan boord van een schip is een schaars goed. Bij elk tappunt wordt gewezen op de noodzaak het gebruik te minimaliseren. Het badwater wordt (her)gebruikt om de toiletten door te spoelen.
- Airconditioning: Nein
- Roken: Volledig rookvrij
- Garderobe: Geen garderobe
- Rookruimte: Nein
- ITS geclassificeerd : Nein
- Blindengeleidehond toegestaan: Nein
- Toilet: Toilet
- Toegankelijk voor personen met een handicap: Nein
- Aangepast voor personen met een handicap : Nein
- Voorzieningen voor blinden en slechtzienden aanwezig: Nein
- Rolstoel (op aanvraag) beschikbaar: Nein
- Parkeerplaats voor personen met een handicap: Nein
- Rook en diervrij (i.v.m. Cara): Ja
- Toelichting toegankelijkheid: Als het schip voor de steiger ligt is er een robuuste loopbrug naar het schip. Wanneer het schip op zee ligt moet vanaf de pendelboot die tussen wal en schip vaart overgestapt worden. Beide opties zijn voor mindervaliden en kleine kinderen ongeschikt. In het schip is een aantal trappen aanwezig.
- €Ja
- Aantal personen: 35
- GroepenJa
- ZakelijkJa
- GezinnenJa
- JongerenJa
- ScholierenJa
- StudentenJa
- VolwassenenJa
- SeniorenJa
- Thema: Historisch, Natuur, Water
- Soort locatie: Boot, Culturele instelling, Vergaderruimte
- Type bijeenkomst: Vergadering, Congres of symposium, Evenement, Training, Workshop
- Aantal ruimtes: 2
- Groepsgrootte overnachten: 0-10
- Groepsgrootte evenementen: 26-50
- Man: Nein
- Vrouw: Nein
- Genderneutraal: Nein
- Rolstoeltoegankelijk: Nein
- Baby verschoontafel: Nein
- Volwassen verschoontafel: Nein
- Duurzaam gebruik van water: Drinkwater aan boord van een schip is een schaars goed. Bij elk tappunt wordt gewezen op de noodzaak het gebruik te minimaliseren. Het badwater wordt (her)gebruikt om de toiletten door te spoelen.
- Entfernung zu Ihrem Standort:
Hier finden Sie Radiolichtschip Jenni Baynton
ZuiderpiersteigerNieuwe Willemskade (t/o nr 8)
8862 RZ Harlingen Route planen
vanaf jouw locatie
Standorte
Alle Standorte anzeigen-
Boonweg: gras en schapen
Aktivieren Sie Cookies, um diesen Inhalt anzuzeigen.
Boonweg: gras en schapen
(beluister hier het audioverhaal)
Het is bijna niet voor te stellen dat de zee deze dijk kan verslaan. Toch was er in de laatste veertig jaar een keer of acht serieuze dijkbewaking nodig. Rinus en Sander Dorst van Zeedefensie zijn dan ook altijd voorbereid. Hier in de werkplaats hangen de zaklampen aan de muur, de portofoons staan aan de lader en ligt het draaiboek op tafel. Voor het geval dát.
Vader en zoon Dorst liggen er niet wakker van, ze weten namelijk precies hoe de dijk erbij ligt. Elke week inspecteren ze de 25 kilometer dijk tussen Harlingen en Nieuwebildtzijl. En elke dag zijn ze hier sowieso te vinden, voor onderhoud en beheer. Zo gooien ze bijvoorbeeld kuilen dicht die door honden zijn gegraven en vangen ze ongeveer 150 mollen per jaar in hun klemmen.
Is dat nou echt nodig? Ja, want gangen, gaten en kuilen kunnen de dijk behoorlijk verzwakken. Ook is de grasmat superbelangrijk om de bovenlaag sterk te houden, hiervoor wordt een mengsel van zes soorten diepwortelend gras gebruikt. Als 80% van een vierkante meter grasmat ook daadwerkelijk uit grassprietjes bestaat, zijn de mannen dik tevreden.
Het gras wordt onderhouden door de schapen die je tussen april en oktober op de dijk ziet grazen. Met hun 'gouden voetjes' trappen ze de grond precies genoeg in en zorgen ze zo voor de ideale stevigheid. Vroeger graasden er ook wel koeien, maar hun hoeven deden meer kwaad dan goed.
De droogte van de laatste zomers baart wel eens zorgen. Schapen hebben soms nauwelijks genoeg te eten en enkele dijkvakken moesten opnieuw ingezaaid worden. Ook zette het waterschap voor het eerst een egger in, een machine die onkruid uit het gras haalt.
Andere soorten grassen en kruiden op de dijk zouden trouwens best een idee zijn, maar of dat veilig is? De proefvakken die je onderweg zag, laten vooralsnog zien dat de combinatie van schapen en gras het beste is voor de stevigheid van de dijk.
Aan de 'achterkant' van de dijk vind je geen gras maar asfalt, met daaronder steen en zand. In de jaren negentig bleek het asfalt zo zwak dat uit voorzorg breuksteen en grond bij de werkplaats is neergelegd. Je weet immers maar nooit. Intussen wordt er ook een proef gedaan met innovatieve asfaltbekleding.
Ingesproken door:
De van oorsprong Friese Esther Kokmeijer is kunstenares, ontdekker, designer and fotograaf. Ze woont tegenwoordig in Rotterdam, maar werkt overal ter wereld.
Esther werkt met Joop Mulder aan een serie projecten waarmee ze met korenbloemen verhalen over water zichtbaar wil maken. Een zee van bloemen, een terp omringd door water, een dijkdoorbraak en Holwerd aan zee, zichtbaar gemaakt met miljoenen bloeiende Korenbloemen. “Inspirerend hoe Joop zo begaan was met het prachtig Waddengebied. Hoe hij verhalen over dit bijzondere landschap tot leven wist te brengen en zich inzette om intieme ontmoetingen te creëren met dit landschap.”
Dit verhaal is onderdeel van de route Gemalen Verhalen van Sense of Place
In der Nachbarschaft
Alle Routen ansehen-
Eetbaar Fryslân: foodroute Franeker - Harlingen
Eetbaar Fryslân: foodroute Franeker - Harlingen(42.0 km)Kimswerd