Firma Goodijk
Sexbierum
Firma Goodijk uit Sexbierum is een agrarisch bedrijf met 3 verschillende bedrijfstakken, te weten: Groenteteelt + verwerking, Akkerbouw en Veehouderij. Het bedrijf wordt gerund door 2 broers Murk, Wiebe en 2 neven Edward en Eelco. Een echt familiebedrijf
Hier schon mal ein Vorgeschmack
Firma Goodijk uit Sexbierum is een agrarisch bedrijf met 3 verschillende bedrijfstakken, te weten: Groenteteelt + verwerking, Akkerbouw en Veehouderij.
Het bedrijf wordt gerund door 2 broers Murk, Wiebe en 2 neven Edward en Eelco. Een echt familiebedrijf!
Geschiedenis
Firma Goodijk is al sinds het begin van de 20e eeuw een familiebedrijf. Het bedrijf was eerder gevestigd aan de westkant van de Slachte. Oerpake (overgrootvader) Pieter kon op een gegeven moment ± 30 pondemaat (11,01 Ha.) erbij huren. Dus besloot hij in 1910 een nieuwe stjelpboerderij aan de oostkant van de Slachte te bouwen. Helaas kwam hij in die tijd te overlijden.
Pake Pieter kwam op jonge leeftijd van 15 jaar samen met zijn moeder er voor te staan om het bedrijf verder te runnen. Het was in 1950 dat pake Pieter zijn eerste tractor kocht. Dit was een Ford Dearborn die op petroleum liep. In 1959 is heit Eelke getrouwd met mem Hotske en hebben daarna het bedrijf overgenomen van zijn vader. Een grote investering is in 1974 gedaan, toen werd er een ligboxenstal gebouwd.
Nadat Murk, Wiebe en Jaap van school afkwamen, werkten ze bij hun vader. In 1990 gingen ze verder in maatschap. Het bedrijf groeide van niet alleen veehouderij, maar werd er ook meer in de akkerbouw gedaan. Ook begonnen ze met het telen van broccoli. Op 15 januari 2000 is de stjelpboerderij door brand verwoest. In dit zelfde jaar deed heit Eelke een stapje terug en is men verder gegaan met Firma Goodijk.
De neven Edward en Eelco zijn in mei 2015 in het bedrijf gestapt, waardoor het bedrijf nu gerund wordt door de vierde en vijfde generatie. Op 30 april 2018 is er een boerderij in Sint Jacobiparochie gekocht waar de melkveehouderij tak gevestigd is. Per 1 mei 2020 is Jaap uit de firma gestapt. Hij gaat een andere koers varen.
Inmiddels is het bedrijf uitgebreid naar 270 Ha. wat in pacht en eigendom is.
- Entfernung zu Ihrem Standort:
Hier finden Sie Firma Goodijk
Firma Goodijk Groenteteelt + verwerking, Akkerbouw, VeeteeltSlachte 4
8855 XB Sexbierum Route planen
vanaf jouw locatie
Standorte
Alle Standorte anzeigen-
Oorlogsgraven geallieerde vliegers
Oorlogsgraven geallieerde vliegers
Om Nazi-Duitsland te kunnen verslaan werden dag en nacht bombardement uitgevoerd op Duitse steden, industriegebieden en andere doelen. Op deze begraafplaats liggen zes geallieerde vliegers begraven die om het leven kwamen toen hun vliegtuig boven Friesland werd neergehaald door een Duitse nachtjager.
Op 13 mei 1943 om 23.17 uur vertrok vanaf RAF basis Linton-on-Ouse (bij York) de Halifax JB924 bommenwerper van het No. 78 Squadron RAF. Het toestel was onderdeel van een grote formatie vliegtuigen. Het doel van die nacht was de stad Bochum in Duitsland. Op de terugweg werd het toestel onderschept door een Duitse Messerschmitt Bf 110 nachtjager afkomstig van Fliegerhorst Leeuwarden.
De piloot was Major Helmut Lent, een rijk gedecoreerde luchtaas. Hij kreeg de Halifax al snel in zijn vizier en opende het vuur. De Halifax raakte daardoor vrijwel onbestuurbaar en was feitelijk verloren. Inmiddels bevond het toestel zich boven de Waddenzee. Pilot Officer Richard Edward Bragg deed nog een uiterste poging om het vliegtuig landinwaarts te draaien. Tijdens die manoeuvre viel de zuurstofvoorziening uit en raakte de volledige bemanning tijdelijk buiten bewustzijn.Daarop stortte het toestel naar beneden. Piloot Bragg kwam weer bij toen de Halifax nog slechts honderden meters van de grond verwijderd was. Zijn bevel om onmiddellijk te springen kon alleen nog door de navigator John Miller Farrell en de bommenrichter Harry Gell worden opgevolgd.
Gell landde met zijn parachute bij Schalsum. Ondanks een gebroken enkel zag hij kans om naar de boerderij van Attema te kruipen. Gezien zijn medische toestand en de wetenschap dat hij de familie Attema in gevaar zou brengen, bracht hem tot het besluit om zich aan de Duitsers over te geven.
Farrell kwam bij het verlaten van het vliegtuig om het leven. Waarschijnlijk heeft hij tijdens de sprong het vliegtuig geraakt.
Bragg en de rest van de bemanning kwamen om het leven toen de Halifax 14 april om 2.55 uur neerstortte in de Holleweg in Wijnaldum.
Sippie van der Meulen uit Wijnaldum was getuige van de crash:
'We zagen het vliegtuig branden. Het leek op dat moment alsof de hele wereld in brand stond. Toen we de dag daarna uit school kwamen, gingen we kijken. Er hing een Engelsman in een boom. Hij had een kapje op en een leren jas met een bontkraag aan. Het stonk daar vreselijk, volgens mij was de ontbinding al aan de gang. Op de dag van de begrafenis huilde iedereen. Wij huilden ook mee, want we vonden het wel zielig.'Tijdens de oorlog werden ruim vierhonderd geallieerde vliegtuigen boven Friesland neergehaald. Hierbij kwamen honderden bemanningsleden om het leven.
Bij de crash van Halifax JB924 kwamen om het leven:
De Canadezen:
-
Warrant Officer Class ll John Miller Farrell (begraven op het Kerkhof bij de Protestante kerk in Dongjum)
-
Flight Sergeant Allan Alfred Kew
De Britten:
-
Sergeant David Baxter
-
Pilot Officer Richard Edward Bragg
-
Flight Lieutenant Robert Grey
-
Sergeant Rodger David Matches
-
Sergeant Edwin Pritchard
In der Nachbarschaft
Alle Routen ansehen-
Eetbaar Fryslân: foodroute Franeker - Harlingen
Eetbaar Fryslân: foodroute Franeker - Harlingen(42.0 km)Kimswerd -
Genieten in Noardwest-Fryslân
Genieten in Noardwest-FryslânEingeschränkter Zugang
(42.0 km)Firdgum