Historische Zeilvaart Harlingen
Harlingen
De Schipperscoöperatie Historische Zeilvaart Harlingen (SHZH) organiseert al sinds 1985 zeiltochten voor groepen op historische zeilschepen. Het gemeenschappelijke doel van deze coöperatie is om deze prachtige historische schepen in stand te houden e...
Neem alvast een kijkje
De Schipperscoöperatie Historische Zeilvaart Harlingen (SHZH) organiseert al sinds 1985 zeiltochten voor groepen op historische zeilschepen. Het gemeenschappelijke doel van deze coöperatie is om deze prachtige historische schepen in stand te houden en laten varen, toegankelijk voor iedereen.
De schippers van de SHZH zijn allen lid van deze coöperatie. Dat betekent dat zij nauw betrokken zijn bij het reilen en zeilen van de schepen en het welbevinden van de gasten. Persoonlijke benadering en korte lijnen tussen klant, kantoor en schipper vormen samen de unieke werkwijze van de SHZH. Men kan de schepen huren voor een dag, twee dagen, een weekend, een week: in principe is alles mogelijk. U kunt zelf het eten regelen in de goed uitgeruste kombuizen van de schepen, maar u kunt ook gedeeltelijk of geheel de maaltijden laten verzorgen door een profesioneel cateringbureau. Wij werken daarom ook vaak met offertes op maat. Tezamen met de medewerksters van ons kantoor kunt u een plan maken voor uw zeiltocht en aan de hand van uw wensen krijgt u van ons een prijsindicatie.
Bekijk ook onze website voor een uitgebreid aanbod van meezeilreizen. Zo bieden wij deze zomer diverse familiereizen, eilandhoppen, wandel-en fietsreizen aan (icm zeilen en verblijf op een historisch schip) en de Summercruise. Onze droogvaltochten en etmalen op het Wad zijn unieke dag/tweedaagse trips waarmee je de adembenemende natuur van UNESCO werelderfgoed de Wadden kunt aanschouwen.
- Afstand tot jouw locatie:
Hier vind je Historische Zeilvaart Harlingen
Zuiderhaven 65a8861 CM Harlingen Plan je route
vanaf jouw locatie
Vergelijkbare plaatsen
Bekijk alles-
Gedenksteen voor Gesneuvelde Canadezen
Gedenksteen voor Gesneuvelde Canadezen
De ‘Gedenksteen voor Gesneuvelde Canadezen’ in de buitenmuur van de Martinikerk in Sneek is opgericht ter nagedachtenis aan de zes Canadese militairen die kort na de bevrijding van de stad zijn gesneuveld. De namen van de zes slachtoffers luiden: A. Cockburn, W.L. Jackson, G.W. Ouderkirk, H.H. Pennell, Fr.R. Shepherd en S.W. White. De militairen maakten deel uit van The Queen’s Own Rifles of Canada. Zij sneuvelden op 15 en 16 april 1945 tijdens krijgshandelingen in de omgeving van het dorp Wons, bij de Afsluitdijk. Op 17 april 1945 zijn de gesneuvelde militairen begraven op de Algemene begraafplaats te Sneek en op 25 maart 1946 herbegraven op het Canadese ereveld te Holten.
Op 16 april 1945 waren grote delen van Friesland bevrijd. In het westen en zuidwesten van de provincie was het zover nog niet. Enkele duizenden Duitse soldaten hadden zich verzameld in de Friese havenplaatsen en rond de Afsluitdijk. Zij probeerden nog de oversteek te maken naar Noord-Holland dat nog stevig in Duitse handen was.
De Canadezen wilden voorkomen dat de Duitsers zich in Noord-Holland verder versterkten. Mede daarom zetten zij vanaf 16 april de aanval in op de Kop van de Afsluitdijk. De infanterie van Queens Own Rifles of Canada was één van de eenheden die hierbij betrokken was. Op 16 april vertrokken zij vanuit Bolsward in de richting van de Afsluitdijk, ondersteund door tanks van de Sherbrooke Fusiliers.
In het open Friese landschap waren de Canadezen op de weg erg zichtbaar en dus kwetsbaar. Vlak voor een brug bij Hayum openden de Duitsers het vuur. De Canadees Orville Cook zat in één van de voorste voertuigen. Over wat er daarna gebeurde schreef hij het volgende:
"Ik zat eerst rechts, maar kwam later in het linker compartiment van onze carrier. Dat was mijn geluk. Bij de strijd met de Duitsers die volgde, was ik de enige die niet geraakt werd. Ze lieten ons ver komen en schoten drie keer raak. Er kwam rook uit het rechter compartiment van mijn carrier. Ik sprong eruit en ben naar de andere kant gerend om de sergeant eruit te halen en hoe ik dat voor elkaar kreeg, weet ik niet meer. Ik legde hem op de weg. De bestuurder was de volgende die ik eruit haalde en op de weg neerlegde. Ik heb ze beiden morfine toegediend en gaf ze een sigaret.
De sergeant zei: ga terug en vertel de A compagnie waar het vuur is en 'make sure they get those jerry (Duitse) bastards for this one'. De soldaten in de voorste carrier waren op slag dood.”
De Duitsers hadden aan de westkant van de brug verschillende stukken luchtafweergeschut verdekt opgesteld. De licht gepantserde carriers waren niet opgewassen tegen de 20 mm. en 40 mm. granaten. In het voorste voertuig sneuvelden Alexander Cockburn, Walter Leslie Jackson, Gordon William Ouderkirk, Harry Horace Pennell en Walter Samuel White. Verder vielen er aan Canadese kant ook meerdere gewonden waaronder de mannen in het voertuig van Orville Cook.Vrijwel direct nadat duidelijk was waar het Duitse geschut stond opgesteld rekenden de Queens of Own Rifles samen met enkele tanks van de Sherbrooke Fusiliers alsnog af met de Duitse weerstand. De resterende verdedigers gaven zich uiteindelijk over.
De gevechten bij Wons en Pingjum zouden de laatste plek zijn waar soldaten van de Queens Own Rifles of Canada sneuvelden. Het was daarom de expliciete wens van de veteranen om in Wons hun monument te plaatsen. Op deze Honour Roll staan de namen van hun kameraden die vanaf D-Day tot de bevrijding het leven lieten.
Routes in de buurt
Bekijk alles-
Waddenzeedijk - Herbaijum | Elfstedenpad: etappe 9
Waddenzeedijk - Herbaijum | Elfstedenpad: etappe 9(18.0 km)Kimswerd