Steenhouwerij W van der Zeep & Zn.
Harlingen
Wie hier om zich heen kijkt ziet een rustige woonwijk. Maar tot ver na de Tweede Wereldoorlog was het hier een en al bedrijvigheid, met onder andere een grote suikerwerkenfabriek, tuinderijen, een vetfabriek en de gasfabriek van de stad. Met dat bee...
Neem alvast een kijkje
Wie hier om zich heen kijkt ziet een rustige woonwijk. Maar tot ver na de Tweede Wereldoorlog was het hier een en al bedrijvigheid, met onder andere een grote suikerwerkenfabriek, tuinderijen, een vetfabriek en de gasfabriek van de stad. Met dat beeld voor ogen valt het beter voor te stellen dat Wijbe van der Zeep in 1890 zijn steenhouwerij, die hij elf jaar eerder is begonnen, naar deze plek verhuist. Veel van het werk gebeurt niet in de werkplaats, maar buiten in de open lucht. Op het terrein links van het huis liggen granieten platen, stapels hardsteen en zandsteen en platen marmer. Die verwerkt de firma onder andere tot schoorsteenmantels, slijpstenen, grafzerken en marmeren bladen voor meubels.
Op de fundamenten van de kleine werkplaats bouwt Van der Zeep in 1914 het huidige woonhuis. Hij schildert dan meteen een muurreclame op de zijgevel en daar heeft hij eer van. Terwijl de steenhouwerij na twee generaties bij gebrek aan opvolger moet worden verkocht, trotseert de muurreclame uit 1914 de jaren tot hij in 2005 wordt gerestaureerd.
Hier vind je Steenhouwerij W van der Zeep & Zn.
Fabrieksstraat 2Harlingen Plan je route
vanaf jouw locatie
Vergelijkbare plaatsen
Bekijk alles-
De bevrijding van Leeuwarden
De bevrijding van Leeuwarden
Op 11 april 1945 werd duidelijk dat de Duitse weerstand in het noorden van Nederland beperkt was. De geallieerden grepen op 12 april deze kans om zo snel mogelijk op te rukken naar Friesland. Een van de belangrijkste doelen was het bevrijden van Leeuwarden. Hiervoor was de 9th Canadian Infantry Brigade aangewezen. Maar het zou uiteindelijk anders lopen.
Op 12 april reden de Royal Canadian Dragoons bij Noordwolde Friesland binnen. Zij dienden met hun gepantserde voertuigen verkenningen uit te voeren en zo snel mogelijk de Waddenzee te bereiken. Daarmee werden de Duitse troepen in Friesland en Groningen van elkaar gescheiden.
In de nacht van 14 op 15 april stonden drie Squadrons van de Dragoons bij Suameer. Burgum kon eerder die dag niet meer bereikt worden omdat de brug bij de Burgummerdaam door de Duitsers was opgeblazen.
Intussen was er van alles gaande in het nabijgelegen Leeuwarden. Op 12 april was het vliegveld door de Duitsers opgeblazen. En vanaf 14 april verlieten zij de stad. Leeuwarden zou niet worden verdedigd. Het Burgerweeshuis dat onderdak had geboden aan verschillende Duitse instanties werd in brand gestoken. Een poging om de telefooncentrale op te blazen mislukte door een geniale ingreep van het verzet. Dat verzet ging bovendien in de vroege ochtend van 15 april massaal de straat op om belangrijke punten te bezetten en achtergebleven Duitsers gevangen te nemen.
De Dragoons in Suameer hadden contact met het verzet in Leeuwarden. Door verschillende berichtgeving was het onduidelijk of er nu hard gevochten werd in Leeuwarden of dat de Duitsers de stad volledig hadden verlaten. Doordat de Duitsers belangrijke bruggen op de route van Heerenveen naar Leeuwarden hadden opgeblazen kon de infanterie niet snel bijstand verlenen.
Daarom gingen de Dragoons zelf een kijkje nemen. In eerste instantie werd een patrouille van vier voertuigen over de Groningerstraatweg rond half twaalf de stad in gestuurd. Eén van de Canadezen in die voertuigen tekende het volgende op:
‘As we entered the city, passing through the concrete barrier by the narrow passageway left for normal traffic, we were met by an almost hysterical patrol of Resistance men […] In a few moments the news of our arrival had spread through the city, and we were given a fantastic welcome as we rolled slowly forward into the centre of town.
Een Leeuwarder herinnerde zich:
‘Wij woonden dicht bij de Groningerstraatweg, waar onze bevrijders langs kwamen. Met vele honderden stonden wij daar, allemaal blijde toeschouwers. Ineens schoten twee dames uit de rij naar voren en vlogen de Canadezen om de hals met de volgende woorden: “Och skatten, binne jimme daar eindelijk!
Nadat de patrouille had vastgesteld dat de kust veilig was, volgde het hele C Squadron, een detachement van de Royal Canadian Engineers en Regimental Headquarters van Lieutenant-Colonel Landell. Leeuwarden was bevrijd. Hierna gingen duizenden de straat op. Eén van de Canadezen schreef:
‘We halted, and were immediately surrounded by laughing, yelling mobs of people, bringing flowers to give to us, and cheering every move. The Resistance men were everywhere, doing their best to keep the people within bounds and off the cars, but their efforts were hardly necessary. I never saw a more satisfying gathering in my life.’
Leeuwarden was door onverwachte omstandigheden bevrijd door de Dragoons. In de nacht van 15 op 16 april trok alsnog Canadese infanterie de stad in.
Routes in de buurt
Bekijk alles-
Harlingen-Sexbierum | Klooster Claercamppad: etappe 12
Harlingen-Sexbierum | Klooster Claercamppad: etappe 12(16.5 km)Harlingen -
Waddenzeedijk - Herbaijum | Elfstedenpad: etappe 9
Waddenzeedijk - Herbaijum | Elfstedenpad: etappe 9(18.0 km)Kimswerd